Van shinkansen tot boemeltrein

Altijd op tijd

In Nederland worden vertragingen van minder dan 5 minuten niet door de NS geregistreerd, omdat dit geen vertragingen zouden zijn. In Japan worden eventuele vertragingen gemeten in seconden en biedt de directie zijn diepe nederige excuses aan bij een jaar met een gemiddelde vertraging van 30 seconden.

Ook al kunt u de borden niet lezen, u kunt op uw horloge zien of u al op het juiste station bent gearriveerd. In oktober 1964 al werd de 1ste rit gemaakt met de Shinkansen, die in het nederlands kogeltrein genoemd wordt door de vorm, die deze 1ste hogesnelheidstrein had. Deze trein haalde toen de ongelooflijke snelheid van 220 km per uur. Nu rijden ze boven de 320 km per uur, waardoor de ruim 500 km van Kyoto naar Tokyo inclusief tussenstops in iets meer dan 2 uur afgelegd wordt. U zult dan ook geen doodvermoeide lange reisdagen in uw reis in Japan hebben.

Buiten de hogesnelheidslijnen is er nog een zeer uitgebreid regulier openbaarvervoer netwerk. Zo heeft Tokyo tientallen metrolijnen en is elk dorpje in het land te bereiken met een lokale trein of bus.

Zorgeloos op reis

In het informatiepakket, dat u van ons krijgt, staat precies welke trein of bus u waar en wanneer moet nemen en de japanse vertaling staat erbij om aan het personeel of hulpvaardige voorbijganger te laten zien.

Speciaal voor toeristen heeft Japan een railpass ontwikkeld waarmee je 1, 2 of 3 weken onbeperkt door Japan kunt reizen. Bij het samenstellen van een reis wordt per keer gekeken of het goedkoper is om losse kaartjes te kopen of de railpass te gebruiken, zodat u nooit te veel betaalt.

In afgelegen gebieden is het soms aan te raden om een auto te huren, zodat u flexibel bent. Met de juiste informatie en kaarten is auto rijden in Japan geen probleem. De wegen zijn goed en de japanners rijden netjes en rustig. Alleen even wennen aan het links rijden en borden lezen is natuurlijk ook niet altijd even makkelijk.

Voor de lange afstanden en drukke steden is de trein echter onverslaanbaar en u komt uitgerust aan op uw bestemming.

Zonder bagage

Iedereen kent wel het beeld van een buslading kleine japanners met enorme koffers reizend door Europa. Dit schept de verwachting dat de treinen in de weekenden en vakantieperioden volgepropt zullen zijn met bagage. Maar ook hier heeft Japan weer een oplossing voor. Een japanner stuurt zijn koffer op per expresspost. In Japan is op elke hoek van de straat wel een buurtsuper. Hier of vaak ook in uw hotel is de mogelijkheid om uw koffer op te sturen naar uw volgende bestemming. De volgende dag kunt u uw bagage of in het hotel of bij de buurtsuper in de straat afhalen. Deze service is gemakkelijk en niet duur. Er gaat echter wel altijd een nacht overheen, voordat uw bagage arriveert.

Voor elk treintype is op het perron aangegeven waar de trein precies stopt en waar de deuren zich zullen bevinden. Voordat de trein arriveert ontstaan er op deze plekken wachtrijen. Netjes achter elkaar, voordringen kent men niet in Japan. Japan is een veilig land. Het is dan ook niet vreemd als u een tas zonder eigenaar op de plaats van de rij ziet staan. Deze mevrouw of heer was blijkbaar nog iets te vroeg, heeft zijn of haar tas alvast neergezet om een plaatsje in de rij te reserveren en is een kopje koffie gaan halen. Als de reiziger terugkomt zal de tas er gegarandeerd nog staan.

Het is dan ook niet zo vreemd, dat japanse toeristen in Amsterdam een gewillig slachtoffer van zakkenrollers zijn.

Uitgerust en op zijn mooist

In de treinen en metro’s zal het opvallen, dat alle japanners liggen te slapen. Geen wonder natuurlijk met de enorme lange werkdagen, die ze maken. Vlak voordat ze eruit moeten, worden ze zonder wekker wakker en bij de jonge dames gaat dan standaard de damestas open en komt er een enorme spiegel uit. Deze spiegel is meestal groter dan de kleine hoofdjes en er wordt dan uitgebreid aandacht besteed aan het uiterlijk. Tegen de tijd dat deze mode poppetjes uitstappen, zouden ze zo een fotostudio van een modeblad in kunnen lopen.

Treinen in Japan iki Travels
Treinen in Japan iki Travels
Treinen in Japan iki Travels
Treinen in Japan iki Travels